Strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat plików cookies kliknij tutaj

ZASADY JAZDY W GRUPIE

 

§1. Jazda w Grupie

1.     Głównym powodem jazdy w zorganizowanym szyku jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg. Stosując zasady jazdy zapewniamy bezpieczeństwo zarówno członkom kolumny, nie przeszkadzając sobie w jeździe, jak również innym kierowcom będąc "przewidywalną", a przede wszystkim widoczną Grupą.

2.     Wprowadzone zasady jazdy w Grupie obligują każdego Członka i Adepta  do stosowania ich każdorazowo. Motocyklista stanowiący zagrożenie dla innych zostanie ostrzeżony, a jeśli nie zastosuje się do poleceń osób prowadzących kolumnę, przestanie być uczestnikiem spotkań i wyjazdów.

 

§2. Zasady jazdy w Grupie

1.     Jadąc w kolumnie motocykliści tworzą formację o dwóch rzędach. Prowadzący zajmuje miejsce na czele kolumny w lewym rzędzie, drugi motocykl znajduje się na początku prawego rzędu, a reszta motocykli ustawia się analogicznie do poprzedzających.

2.     Każdy uczestnik kolumny musi zachować bezpieczną odległość od maszyny poprzedzającej tak, aby jadący przed nim motocyklista widział go w lusterku wstecznym. Takie ustawienie pozostawia wszystkim dość miejsca na bezpieczne manewrowanie i równocześnie uniemożliwia kierowcom samochodów rozbicie kolumny.

3.     Nie wolno poruszać się obok siebie, przejeżdżać z jednego rzędu do drugiego i wyprzedzać innych uczestników kolumny.

4.     Kolumnę prowadzi  motocyklista, który zarządza skręcanie, wyprzedzanie, zmianę pasów ruchu, postoje, tankowanie itp. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa kolumny, zachowanie jej spójności i płynności jazdy.

5.     Trzecim okiem prowadzącego jest ostatni motocyklista, który obserwuje formację. Na polecenie prowadzącego jako pierwszy zmienia pas jazdy i "zamyka" go dla nadjeżdżających pojazdów. Umożliwia w ten sposób bezpieczną zmianę pasa pozostałym członkom formacji.

6.     Pozycja mniej doświadczonych motocyklistów w formacji jest bardzo ważna. W miarę możliwości powinni zajmować miejsca na początku kolumny, tuż za prowadzącym.

7.     W sytuacjach kryzysowych zadaniem prowadzącego jest takie sformowanie kolumny, aby nie doszło do stworzenia zagrożenia. Najczęściej stosowanym manewrem jest utworzenie jednego rzędu i utrzymywanie bezpiecznej odległości pomiędzy motocyklami. W przypadku awarii jednego z motocykli należy umożliwić jego zatrzymanie. Wraz z motocyklistą, który ma jakiś problem, zatrzymuje się tylko ostatni motocyklista. Reszta kolumny jedzie dalej i zatrzymuje się na najbliższym bezpiecznym miejscu postojowym.

8.     Na odcinkach, gdzie pobierana jest opłata za autostradę, most czy wjazd do miasta prowadzący powinien mieć zebrane pieniądze od wszystkich uczestników kolumny. Formacja podjeżdża do miejsca poboru opłat jednym pasem ruchu, opłata wnoszona jest przez prowadzącego, a obsługa sprawdza tylko liczbę przejeżdżających motocykli.

9.     Parkowanie kolumny odbywa się w sposób pokazany na obrazku. Zaparkowanie wszystkich motocykli w jednym szyku jest łatwiejsze, kiedy przyjeżdżamy na postój. Takie ustawienie maszyn ułatwia odjazd.

 

 

10.  Prowadzący za pomocą zdefiniowanych sygnałów pokazywanych ręką informuje pozostałych motocyklistów w formacji o sytuacji na drodze. Obowiązkiem każdego uczestnika kolumny jest powtórzenie sygnalizacji, aby jadący z tyłu koledzy nie zostali zaskoczeni. W praktyce stosujemy kilka podstawowych gestów pomagających w sprawnym ruchu kolumny: