Strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat plików cookies kliknij tutaj

BMW S1000XR - wilk w owczej skórze ...

24-06-2016

Zwykły przegląd motocykla ... czy może w tym być coś ekscytującego ??

Wydawać by się mogło że to stracone kilka godzin i nic poza tym. Jakież było moje zdziwienie gdy w ramach przeglądu zaproponowano mi jazdy testowe nowiusieńkim BMW XR 1000. W salonie padło proste pytanie, chcesz spróbować ?? Kto by nie chciał :).

Wypisujemy kwity i jazda ...

Pierwsze wrażenia ...

Tak więc GS zostaje na przeglądzie, a ja dosiadam czegoś zupełnie innego. Pierwsze wrażenie - trochę powrót do przeszłości, pozycja podobna do pozycji na Suzuki którym jeździłem przed GSem, ale jakoś tak wygodniej ... kanapa fajnie spasowana do tyłka, ale trochę twarda. Zobaczymy jakie będą odczucia po paru kilometrach. Szybka niby mała, ale dość dobrze chroni przed wiatrem. Ogólnie pozycja za kierownica jest fajna, zwłaszcza jak ktoś przesiada się z GSa. Wszystko jest na swoim miejscu niczego nie trzeba szukać. Tak szczerze to kierownica i całe sterowanie są po prostu przeniesione jeden do jeden z GSa.

Ruszam przez miasto ... jedynka, dwójka, trójka - gear shifter działa bardzo sprawnie, powiedziałbym ze lepiej niz w GSie, bardziej gładko - nie szarpie. Jedynka się troche trzaska, ale to chyba normalne w BMW. Silnik, w salonie mówili, że to RRka w owczej skórze. Moje pierwsze wrażenie jest takie jakbym jechał kosiarką. Silnik ledwo słychać, nic nie wibruje jakoś tak nieswojo, jakoś tak za spokojnie. Co więcej próbuje go przegazowac i ta reakcja na gaz jest jakaś taka spóźniona gdzie te obiecane 170km. Na szczęście czasu mam dużo więc zobaczymy poza miastem ...

Za miastem ...

Obieram kierunek na Miedzybrodzie, za miastem XR jakby się ocknął, charakterystyka silnika jest zupełnie inna niż bokser, on po prostu lubi wysokie obroty ... powyżej 5k obrotów coś się w nim budzi, to jest chyba ta obiecana dusza RRki. Kierunek tama w Międzybrodziu, na Straconce poznaje co to cudo potrafi. Droga ze Straconki na Miedzybrodzie to istny raj dla tego motocykla, dobry asfalt spore przewyższenia i to co najważniejsze WINKLE. Ta maszyna łyka zakręty jak Azor szynkę. Ona po prostu je uwielbia. Motocykl jest idealnie zbalansowany i co dziwne mimo klasycznego w tej klasie motocykli upside down'a nie nurkuje za bardzo. Co daje jeszcze większą frajdę z jazdy w zakrętach to ABS Pro dzięki któremu można dohamować nawet w ciasnym złożeniu - to dla mnie nowość. Trochę ciężko było się przełamać żeby w zakręcie dotknąć klamki hamulca, ale uwierzcie to działa. Fakt, hamowanie cię wyprostuje, fizyki nie oszukasz, ale koła się nie blokują. Ten gadżet niewątpliwie daje przewagę nad konwencjonalnymi motocyklami, nawet tymi wyposażonymi w standardowy ABS – tutaj BMW rzeczywiście tworzy historię.


Trasa ze Straconki do Międzybrodzia i spowrotem zrobiona dwa razy zatarła kompletnie moje pierwsze wrażenia. Serducho zaczęło bić szybciej morda się śmieje ... frajda jazdy NIESAMOWITA. Jakbym znowu stał przed wyborem to musze przynanać, XRka byłaby bardzo poważnym kandydatem na następne moto.

Podsumowanie

Krótko o faktach. Widać, że XRka to nowoczesna konstrukcja, która doskonale odpowiada potrzebom rynku. BWM zaprojektowało motocykl który będzie pasował szerokiemu gremium obiorców. Spokojnie można się nim pokalać po autostradach, ale równie dobrze sprawdzi się w ciasnych górskich zakrętach. Wysoko podniesione zawieszenie i Dynamic ESA pozwolą nim zjechać również z asfaltu (chociaż tutaj byłbym ostrożny). Co ciekawe kanapa, która na początku wydawała się być idealnie spasowana z tyłkiem po przejechaniu paru kilometrów zaczęła odrobinę uwierać (jest dość twarda), a jej profil trochę przeszkadzał przy balansowaniu na zakrętach. Generalnie jest to niewątpliwie ciekawe połączenie sporta, nakeda i turystyka - ot taka hybryda - mnie urzekła.

Dane techniczne:

Silnik Chłodzony wodą/olejem, 4-cylindrowy, 4-suwowy silnik rzędowy, cztery zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu w głowicy
Średnica cylindra/skok tłoka 80 mm x 49.7 mm
Pojemność 999 cm3
Moc znamionowa 118 kW (160 hp) przy 11,000 obr/min
Maks. moment obrotowy 112 Nm przy 9,250 obr/min
Stopień sprężania 12.0 : 1
Sporządzanie mieszanki Elektroniczny wtrysk
Kontrola emisji spalin 3-drożne katalizatory o obiegu zamkniętym, zawory interferencyjne
Osiągi/Zużycie paliwa 
Prędkość maksymalna Powyżej 200 km/h
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h 5.4 l/100 km
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 120 km/h 5.8 l/100 km
Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa super i premium o liczbie oktanowej 95 - 98 (czujnik spalania stukowego, moc znamionowa dla benzyny o LO 98).
Instalacja elektryczna 
Alternator 486 W
Akumulator 12 V / 8 Ah, bezobsługowy
Przeniesienie napędu 
Sprzęgło Wielotarczowe w kąpieli olejowej, sterowane mechanicznie, z układem antyhoppingowym.
Skrzynia biegów 6-stopniowa o stałym zazębieniu ułożonym w jednej płaszczyźnie
Napęd Łańcuch 17/45
Zawieszenie/Hamulce 
Rama Rama mostkowa z kompozytu aluminiowego, silnik stanowi część konstrukcji nośnej
Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła Widelec upside-down, Ø 46 mm, regulowane tłumienie kompresji i odbicia
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Podwójny wahacz z odlewu aluminiowego, regulacja tłumienia kompresji
Skok zawieszenia przód/tył 150 mm / 140 mm
Rozstaw kół 1548 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 117 mm
Kąt nachylenia główki ramy 64.5°
Koła Odlew aluminiowy
Rozmiar obręczy, przód 3.50 x 17"
Rozmiar obręczy, tył 6.00 x 17"
Opony, przód 120/70 ZR 17
Opony, tył 190/55 ZR 17
Hamulce, przód Dwie pływające tarcze, średnica 320 mm, radialne stałe zaciski czterotłoczkowe
Hamulce, tył Jedna tarcza, średnica 265 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy
ABS BMW Motorrad Race ABS (częściowo zintegrowany), odłączalny
ASC Automatyczna Kontrola Stabilności
Wymiary/masy 
Długość 2183 mm
Szerokość (z lusterkami) 940 mm
Wysokość (bez lusterek) 1408 mm
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia 840 mm
Długość łuku krokowego na pusto 1,894 mm
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1) 228 kg
Dopuszczalna masa całkowita 434 kg
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) 206 kg
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa 20 l
Rezerwa paliwa około 4 l
  
* Wyposażenie dodatkowe.
Standard ABS i kontrola trakcji ASC odłączalne, 2 tryby jazdy Deszcz i Droga
Wyposażenie opcjonalne (OE) Pakiet Touring =1, Pakiet Dynamic =2; kierunkowskazy LED², Tryby jazdy Pro² (z możliwym do wyłączenia DTC +2 trybami DYNAMIC, DYNAMIC PRO), asystent zmiany biegów Pro shift assistant², podgrzewane manetki kierownicy¹, tempomat², D-ESA¹ Dynamic ESA, przygotowanie pod nawigację¹, stelaże kufrów¹
Akcesoria (OA) Sztywne kufry boczne z lakierowanymi pokrywami, kufer centralny 30l z lakierowaną pokrywą, dźwignie sprzęgła i hamulca ręcznego, BMW Mottorrad Navigator.

 

Aaaa jeszcze najważniejsze, CENA ... jak to w BMW, nie najniższa ale w cenie dostajemy naprawde wyśmienity motocykl. Cóż cennik rozpoczyna się od siedemdziesięciu kilku tysięcy, górna granica zalezy od fantazji kupujacego :)

Autor: Youka

FOTOGALERIA

 

Artykuły

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź artykuł